Sateinen sää ja matalat pilvet vähensivät pienkoneiden määrää Kuhmo Fly In -tapahtumassa viime viikonloppuna. Lauantaina alueen yllä pyörinyt rankkasaderintama esti lukuisien lentokoneiden saapumisen paikan päälle. Osan oli pakko kääntyä takaisin kotikentilleen ja jotkut koneet yöpyivät mm. Rautavaaralla ja Kajaanissa saapuen paikalle lopulta sunnuntaina. Suuri määrä ilmailijoita saapuikin paikalle maata pitkin autoillen.
Vesisade pehmitti kentän pintaa pahasti.
Fly In alkoi nuorisoleirillä jo perjantaina. Leirille osallistui yhdeksän nuorta Kuhmon lisäksi Kajaanista, Helsingistä ja Tsekin tasavallasta. Nuoret pääsivät tutustumaan lentämisen perusteisiin, lentokoneisiin ja harjoittelemaan lentämistä lentosimulaattorilla. Näiden lisäksi jokainen nuori pääsi hetkeksi ilmaan lentokoneen kyydissä.
Lauantaina juhlallisen lipunnoston jälkeisissä avauspuheissaan kansanedustajat Tuomas Kettunen ja Mikko Polvinen korostivat lentokenttien tärkeyttä osana liikenneverkostoa saavutettavuuden ja huoltovarmuuden kannalta. Kuhmon kaupunginjohtaja Juhana Juntunen kiitti Kuhmon ilmailukerhon talkoolaisia ja Fly In -tapahtuman roolia hyvänä osana Kuhmon vilkasta kesätoimintaa. Suomen Ilmailuliiton puheenjohtaja Timo Hyvönen korosti lentokenttien tarvetta. Hänen mukaansa Ilmailuliiton strategian yksi pääalue ovat ilmailupaikat kaikkialla Suomessa niin, että Suomesta tulee jatkossakin riittävästi hyviä lentäjiä.
Puhujat rivissä: Suomen Ilmailuliiton puheenjohtaja Timo Hyvönen, Kuhmon kaupunginjohtaja Juhana Juntunen, kansanedustaja Mikko Polvinen ja kansanedustaja Tuomas Kettunen. Kuva Peter Modig
Säästä huolimatta jopa 24 konetta osallistui tapahtumaan. Enimmillään tapahtumaan on osallistunut jopa 70 ilma-alusta. Kaukaisimmat vieraat: kolme Van’s RV-lentokonetta tulivat paikalle Sveitsistä Geneven ja Zürichn läheltä. Torstaina koneet lensivät ensin Pohjois-Saksan kautta Ahvenanmaan Kumlingeen ja sieltä suoraan Kuhmoon jo perjantaina, kun lentosää oli vielä kohtuullinen. Lentäjät olivat löytäneet Kuhmon tapahtuman englantilaisen Royal Aero Clubin tapahtumakalenterista, ja tulivat ensi kertaa tutustumaan Suomeen. Suomen vahvuuksista ryhmän jäsen Dan Ruiters totesi seuraavaa: “Eurooppa on tylsä, koska siellä on vain kaupunkeja toisensa perään. Pidän seuduista, joissa ei ole mitään. Teillä Suomessa on paljon “ei mitään”.”
Dan Ruijters esitteli lentoaan Pohjois-Amerikkaan ja jakoi kokemuksia mm. Grönlannin jäävuoritehtaan näkymistä
Tänä vuonna tapahtuma oli Suomen ilmailuliiton Experimental-kesäpäivä, eli se oli suunnattu erityisesti lentokoneensa itse rakentaneille henkilöille. Vuoden 2023 rakentajapalkinnon pokkasi Jussi Hiltunen, joka on muuntanut omistamansa Piper Colt -lentokoneen suoranaiseksi Magnumiksi vaihtamalla koneeseen tehokkaamman moottorin ja tehostomalla lento-ominaisuuksia. Tilaisuudessa oli paikalla yhteensä viisi vuosien mittaan lentokoneen rakentajapalkinnon voittanutta henkilöä, joista Jouni Teerikorpi on saanut palkinnon kahdesti.
Jussi Hiltusen Piper voitti rakentajapalkinnon
Jarmo Hakala esitteli rakentajien opiksi vuosikymmenten mittaan kertyneitä löydöksiä avioniikka-asennuksista – lähinnä riskialttiista ratkaisuista, joita ei kannata tehdä. Jorma Sucksdorff kertoi kokemuksia kokonaispainoltaan 600 kg ultrakevyen koneen käytöstä ja erityisesti uudenlaisesta polttoaineenruiskutusta käyttävästä Rotax-moottorista.
Avioniikka-asennuksissa kehotetaan siisteyteen.
Suunniteltu ilmavoimista eläköityneen Vinka-lentokoneen vierailu peruuntui sään takia. Esityksen paikkasi mainiosti sveitsiläinen Dan Ruijters matkakertomuksellaan Sveitsistä Skotlannin, Islannin ja Grönlannin kautta Pohjois-Amerikkaan ja takaisin. Erittäin mielenkiintoisessa esityksessä nähtiin huimia maisemavideoita jäätiköistä suola-aavikoihin.
Tilaisuuden lopuksi Ismo Aaltonen vakavoitti yleisön esityksellään vuonna 2022 tapahtuneesta traagisesta experimental-pienkoneen onnettomuudesta, jossa kuoli suomalainen pitkän linjan ilmailija. Pienkoneilmailun riskit ovat suurempia kuin kaupallisen ilmailun, ja tällä tavoin tietoa jakamalla ilmailuyhteisö pyrkii parantamaan turvallisuutta oppimalla aiemmista tapahtumista, riskitilanteista ja onnettomuuksista. Asia oli erityisen kiinnostava, ja paikalla oli yli 55 kuulijaa.
Ismo Aaltosen esitys kiinnosti kaikkia.
Vaikka yleisömäärä jäi tällä kertaa pienehköksi, oli tapahtuma ilmailuväen kannalta hyvin onnistunut. Illalla kalateltalla järjestettyyn illalliseen ja palkintojenjakoon osallistui kymmeniä ilmailijoita, myös viisi rakentajapalkinnon aikanaan saanutta rakentajaa. Kerhon sihteeri Jaakko Kyllönen kertoi ilmailijoilta saadun erinomaista palautetta: “Hyvä henki, paljon asiaa, tuttuja kavereita, siinä yleiset palautteet.” Tämän todensi myös ilmailuluentojen yleisömäärä.
Sunnuntaina sää oli jälleen mainio.
Tilaisuuden esitykset ovat katsottavissa seuraavista osoitteista. Videon kuvanlaatu on ajoittain huono mobiilidatakentän vaihteluiden takia, mutta puheosuudet ovat selkeitä.
Lipunnosto: https://youtu.be/O_x9szvHAck?t=76
Avauspuheet: https://www.youtube.com/live/Y5IBycvegxw?feature=share&t=1047
Esitykset, osa 1: https://www.youtube.com/live/rgKHRIsbtt8?feature=share&t=44
Esitykset, osa 2: https://www.youtube.com/live/rjHFTlBRShg?feature=share
Dan Ruitersin esitys/blook: http://www.aerofun.ch/download/yll-on-tour…s.pdf ja Sveitsin experimental-yhdistyksen sivusto http://www.aerofun.ch/
Royal Aero Clubin tapahtumakalenteri https://www.royalaeroclub.org/eventeu.htm