• 12.11.2024 7.23

Kuhmon Ilmailukerho r.y.

Perustettu 1959

Kuhmon Ilmailukerho ehdottaa Maakunnan rantaan vesilentosatamaa

huhti 24, 2022

Kuhmon Ilmailukerho on lähettänyt lausunnon Kontion koulun kaavamuutoksesta. Kerho ehdottaa, että Maakunnan rantaan merkitään Kuhmon vesilentosatama. Tämä ei aiheuta muita toimenpiteitä tai kustannuksia, vaan on ennemminkin tiedotuksellinen ja markkinoinnillinen asia.

Kuhmon Ilmailukerhon lausunto

Kuhmon ilmailukerho pitää esitettyjä suunnitelmia yleisesti hyvinä. Niihin lisäyksenä esitämme seuraavia asioita, jotka voivat tukea mm. matkailutarkoituksia paljonkin.

Kaavaehdotuksessa on Kylänlahden pohjukkaan (Maakunnan ranta) esitetty vaihtoehdossa neljä ja viisi erityistä kalastusmatkailijoiden laituria. 

Ehdotamme, että tällä alueella huomioidaan vesilentäminen, ja paikka (laituri) osoitetaan myös Kuhmon keskustan vesilentosatamaksi. Kuhmossa on poikkeuksellisen hieno ranta vesikoneoperointiin. 

Tällä hetkellä kaupunkien pitämiä paikkoja vesilentokoneille on Lappeenranta, Maarianhamina ja Lahti. Monessa muussa paikassa on korkeaa laituria, ahtaat paikat ja paljon veneitä. Lentokoneiden pysäköintilaiturissa ei pidä olla liian korkeita tolppia. Nykyinen laituri on käyttöön hyvin sopiva. 

Pieni vesilentokone mahtuu hyvin nykyiseen laituriin veneiden kanssa

Nykyisen kaltainen laituri toimii riittävästi lentokoneiden pysäköintiin jo nyt. 

Vesilentokoneiden nousu- ja laskupaikka

Lisäksi ehdotamme kaavasuunnitelman kohteena olevan alueen ulkopuolelta merkittäväksi Lammasjärvelle alla olevan karttakuvan mukainen ohjeellinen vesilentokoneiden nousu- ja laskupaikka. Merkintä on informatiivinen eikä siihen liity muita järjestelyitä, erityisiä lupia tai maksuja. Se saattaa helpottaa saapuvien ja lähtevien vesilentokoneiden ja veneilijöiden toimintaa, kun lentokoneet löytävät hyvän paikan helpommin ja veneilijät tietävät asiasta etukäteen. Lentotoiminta ei  häiritse muuta vesiliikennettä.

Vesilentokone sopivalla lähtöpaikalla merimerkkien takana. Vedessä liikkuessa noudatetaan vesiliikennelakia 

Ilmailumääräysten tai vesiliikennelain mukaan erityisen vesilentosataman tai nousu- ja laskupaikan osoittaminen ei ole välttämätöntä. Vesilentokoneet noudattavat vedessä liikkuessaan normaaleja vesiliikennelain sääntöjä ja määräyksiä ja voivat rantautua samoin kuin vesikulkuneuvotkin. Lisätietoa asiasta löytyy https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/publication/Vesiliikennelaki_tiedote_final_pysty.pdf

Ehdotettu vesilentokoneiden nousu- ja laskupaikka

Alue ilmakuvassa

Alue ilmakuvassa

Esimerkkinä vastaava merkintä Lappeenrannasta

Vaikutus, hyödyt

Kysymyksessä on informatiivinen ja markkinoinnillinen asia, joka ei aiheuta erityisiä kustannuksia. Mikäli vesilentäjät tietävät, että saavat koneensa pysäköityä ao. paikalle, voi se houkuttaa enemmän vesilentokoneita kesässä käymään paikan päällä. Laskeutumispaikan ja laiturin sijainti on mainio mm. polttoaineen noutamisen ja pidemmänkin vierailun kannalta. Kuhmo on sopivasti Suomen puolivälissä ja sinänsä mainio taukopaikka kotimaisille ja kansainvälisille vesilentäjillekin.

Harvassa kaupungissa pääsee ihan kaupungin keskustaan kohtuullisen helposti lähestyttävälle ja rantauduttavalle paikalle.Vesilentokoneella (myös tavallisella lentokoneella) liikkuva on muiden matkustajien suhteen täysin riippuvainen lähipalveluista: majoitus, ruokailu, ruokakauppa, kahvilat, polttoaine, taksipalvelut, kulttuuri ja tuliaiset. 

Nykyisin Kuhmossa käy kesäisin joitain kymmeniä vesilentokoneita. Tämä merkintä lisää paikan kiinnostavuutta ja leviää varmasti nopeasti vesilentäjien keskuudessa. 

Kun suunnitelma toteutuu, Kuhmon Ilmailukerho tiedottaa aktiivisesti asiasta ja toimittaa tiedon lentopaikat.fi -palveluun.

Taustaa

Kuhmon lentokenttä täyttää tänä vuonna 60 vuotta, ja asiaa juhlistetaan heinäkuun 8.-10.7.2022 Kuhmo Fly In -tapahtumassa. Alkunsa Kuhmon lentäminen on saanut Kontiolansalmesta, jossa talvisin lennettin purjekoneella. Vesilentosatama tukee ja vahvistaa hyvin Kuhmon ilmailullista mainetta.

Kuhmossa on vieraillut vesilentokone ainakin jo 1929, Suomen Kuvalehden järjestämällä “Lentäminen reipastuttaa” -kiertueella. Aikataulun mukaan kone olisi ollut Maakunnan rannassa 18.-19.7.1929. 

Kuhmossa on käynyt myös sotilasvesilentokoneita. Mm. Jussi Kekkosta kuljettanut Junkers-vesitaso laskeutui Kuhmoon tuodakseen hänet Ilmari Nurmisen hoitoon haavoittumisensa takia.

Armeijan Junkers-kone Kuhmossa sodan aikana. Kuva: Akseli Riihonen

Kuhmossa vuosittain käy matkaajia ja harrastajia vesilentokoneilla. He ovat jo käyttäneet oma-aloitteisesti ehdotettua paikkaa lentokoneiden pysäköintiin. Asian “virallistamisella” kiinnostus varmasti kasvaa.

Vesilentäminen on Suomessa mittakaavaltaan vielä pientä, mutta välilliseltä rahalliselta vaikuttavuudeltaan se voi olla merkittäväkin. Jos kiireiset vierailijat pääsevät suoraan keskustaan vesilentokoneella, saattaa vierailuja ja näin ollen Kuhmon palveluiden käyttöä tulla helposti enemmänkin. Investointien tarve on minimaalinen: laituria voi kyllä jatkaa ja vaikka aidata, mutta se ei ole mitenkään välttämätöntä. Käytännössä tämän hankkeen kustannus on sen markkinointiin ja tiedottamiseen, esim. opaskarttoihin viemän työn tuntimäärä. 

Toivomme lausuntomme huomioitavan kaavatyön yhteydessä.

Kuhmossa 24.04.2022

Kuhmon Ilmailukerho r.y.

Isompiakin vesilentokoneita on olemassa